Przejdź do głównej zawartości

Posty

Newton o wiedzy

autor: TJBlackwell Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean. Izaak Newton

Newton o dziedzictwie nauki

Jeśli widzę dalej, to tylko dlatego, że stoję na ramionach olbrzymów.  Izaak Newton

Klumb o stylu i katolicyzmie

W ostateczności wydaje się, że typem religii, który najbardziej pasuje do dobrej whisky, rękawiczek z czarnej skóry i zapachu doskonałych papierosów – jest stary, twardy rzymski katolicyzm. To nie tylko kwestia wiary i prawdy, to także kwestia stylu i klasy. Josef Maria Klumb (Von Thronstahl)

Brzeziński o erze technokratycznej

"Era technokratyczna będzie się opierać na stopniowym pojawianiu się coraz bardziej kontrolowanego społeczeństwa. Takie społeczeństwo będzie zdominowane przez elity nieskrępowane tradycyjnymi wartościami" Zbigniew Brzeziński

Cioran o rzeczach istotnych

"Nie trać czasu na krytykowanie innych, ganienie ich dzieł; pracuj nad swoim, poświęcaj mu wszystkie godziny. Reszta to czcza gadanina albo wymysł. Trzymaj się tego, co w tobie prawdziwe albo nawet „wieczne”."  Emil Cioran — Zeszyty 1957-1972

Gomez o marzeniu wolności

Wolność jest marzeniem niewolników. Człowiek wolny wie, że potrzebuje kryjówki, ochrony i pomocy. Nicolás Gómez Dávila

Loyola o zwyciężaniu

"Vince te ipsum!" (Zwycięż sam siebie!)    Św. Ignacy Loyola

Chesterton o baśniach

"Baśnie są bardziej niż prawdziwe, nie dlatego iż mówią nam, że istnieją smoki, ale że uświadamiają, iż smoki można pokonać." Gilbert K. Chesterton

Einstein o bałaganie

Jeżeli zabałaganione biurko jest znakiem zabałaganionego umysłu, znakiem czego jest puste biurko?    A.Einstein

Lewis o miłości

"Ale miłość w znaczeniu chrześcijańskim to nie uczucie. Jest ona nie tyle stanem uczuć, co woli - usposobieniem, które w naturalny sposób posiadamy względem samych siebie i którego musimy się nauczyć odniesieniu do innych."    C.S. Lewis "Chrześcijaństwo po prostu"

Gomez o tolerancji

Tolerować nie znaczy zapomnieć, że to, co tolerujemy, na nic więcej nie zasługuje. Nicolas Gomez Davila

Ernst Junger o pacyfizmie i wojnie

Pacyfizm Wojna jest najgwałtowniejszym zetknięciem narodów. Podczas gdy w handlu i podróży, na igrzyskach i kongresach spotykają się tylko wysunięte czołówki, w czasie wojny całość narodu zna tylko jeden cel: wroga. Niezależnie od tego, jakie idee i zagadnienia poruszały świat, o ich powodzeniu zawsze decydowało krwawe rozstrzygnięcie. Cała wolność przecież, cała potęga i kultura rodziły się w przestrzeni idei, w ciszy, ale broniły się, rozprzestrzeniały lub ginęły wyłącznie przez wojnę. To przez wojnę wielkie religie stają się dobrem całego świata, najbitniejsze rasy wyrastają z podziemnych czeluści do światła, niezliczeni niewolnicy stają się wolnymi ludźmi. Wojna, tak samo jak popęd płciowy, nie jest ludzkim wynalazkiem; jest prawem natury, dlatego nigdy nie uciekniemy od wojny jako przeznaczenia. Nie możemy ignorować jej istnienia, gdyż wtedy wojna nas pożre. [z eseju "Kampf als inneres Erlebnis" - "Walka jako przeżycie duchowe", 1922; począ

Chesterton o głębi katolicyzmu

"Psychoanaliza to spowiedź bez bezpieczeństwa konfesjonału; komunizm to ruch franciszkański bez umiarkowania i równowagi Kościoła; zaś amerykańskie sekty, które przez trzy stulecia ciskały gromy oburzenia na papistowski teatr, odwołujący się do zmysłów, teraz <uatrakcyjniają> swoją liturgię, wyświetlając teatralne filmy i kierując promienie różowego światła na głowę kapłana. Gdybyśmy to my używali promieni różowego światła, nie na kapłana byśmy je kierowali." Gilbert Keith Chesterton

Ernst Junger o małych wspólnotach

Jakim wielkim szczęściem dla nas ludzi jest żyć w małych wspólnotach, pod spokojnym dachem, pośród przyjaznych rozmów i serdecznych pozdrowień rankiem i o zmierzchu  Ernst Junger, Na Marmurowych Skałach (przeł. Wojciech Kunicki)

Bierdiajew o dobru

Dobro jest śmiertelnie nudne, jeśli nie jest twórcze. Chrześcijaństwo to skierowanie całego świata ku człowiekowi, uczynienie człowieka centrum świata. Ideał arystokratyczny wymaga realnego panowania lepszych, demokracja – formalnego panowania wszystkich. Przyczyną zła jest niezrealizowane dobro.

Etykiety

Pokaż więcej