Przejdź do głównej zawartości

Posty

Chesterton o rzadkości ludzi głupich

Na początku dwudziestego stulecia tylu się namnożyło mądrych ludzi, że nie było gdzie szpilki wetknąć. Byli tak pospolici, że człowiek głupi stał się rzadkim wyjątkiem, toteż gdy takiego wyszukano, tłumy szły za nim na ulicy, chroniono go jak bezcenny skarb i powierzano mu jakieś wysokie stanowisko w rządzie. G.K. Chesterton

Feliks Koneczny o prawdziwym monoteizmie

"Oczywiście ani lokalna, ani plemienna religia nie może być prawdziwą. Prawdziwy monoteizm głosi Boga jednego, jedynego wszem wobec ludom i każdemu z nich z osobna wspólnego, wszystkim jednakowego: toteż istnieć może tylko w religii uniwersalnej." Feliks Koneczny

Nicolás Gómez Dávila o upadku cywilizacji

"Przemoc nie jest konieczna, by zniszczyć cywilizację. Każda cywilizacja ginie z powodu obojętności wobec unikalnych wartości jakie ją stworzyły." - Nicolás Gómez Dávila

Cat-Mackiewicz o dwóch koncepcjach polskiej polityki

Dwie koncepcje polskiej polityki posiądzie ten dramatyczny dla nas wiek XVII, ostatni wiek polskiej ofensywy politycznej. Koncepcja pierwsza to Zygmunt III–Żółkiewski, koncepcja druga to Władysław IV–Ossoliński. Obie koncepcje szły w kierunku rozwalenia jedności rosyjskiej wielko- i mało-Rosji. Ukraińska koncepcja Władysława załamała się o tępy opór ówczesnej endecji. Oswobodzenie południowej słowiańszczyzny toż to plan skradziony Ossolińskiemu z XVII wieku przez Katarzynę II, przez Romanowów XIX w. Polska, Ukraina, Bałkan – szeroko dla lotu zrywał skrzydła orzeł Władysława IV. Ale zapominamy często, że nie tylko przez Ukrainę rozbijała Polska groźne, straszne dla swojej niepodległości widmo wielikoj i małoj Rusi samodzierżawia. Na początku XVII w. gdy Żółkiewski tworzył sekundogeniturę tronu polskiego w Moskwie – Polska przystępowała do tego zadania od tamtej, wielkorosyjskiej strony. Znamy w dziejach polskich nie tylko ofensywę na Kijów, lecz i ofensywę na Moskwę. Stanisław...

x. Klimek o górach

"Czasami ciężko jest kogoś wyciągnąć w góry, ale już po kilku dniach, jeszcze trudniej jest wracać w doliny." x. Andrzej Antoni Klimek

Lovecraft o ignorancji

Wydaje mi się, że największym dobrodziejstwem na tym świecie jest fakt, że umysł ludzki nie jest w stanie skorelować całej swej istoty. Żyjemy na spokojnej wyspie ignorancji pośród czarnych mórz nieskończoności i wcale nie jest powiedziane, że w swej podróży zawędrujemy daleko. Nauki - a każda z nich dąży we własnym kierunku - nie wyrządziły nam jak dotąd większej szkody; jednakże pewnego dnia, gdy połączymy rozproszoną wiedzę, otworzą się przed nami tak przerażające perspektywy rzeczywistości, a równocześnie naszej strasznej sytuacji, że albo oszalejemy z powodu tego odkrycia albo uciekniemy od tego śmiercionośnego światła przenosząc się w spokój i bezpieczeństwo nowego mrocznego wieku. H.P. Lovecraft

Chesterton o samobójstwie

Niedawno przeczytałem bardzo poważną bzdurę, wymyśloną przez jakiegoś wolnomyśliciela. Stwierdził on, że samobójca jest nikim innym, jak męczennikiem. Oczywisty błąd jego rozumowania pomógł mi wyraźniej dostrzec istotę tej kwestii. Nie ma bowiem wątpliwości, że samobójca jest całkowitym przeciwieństwem męczennika. Męczennik to ktoś, kogo tak bardzo obchodzi poza nim, że zapomina o własnym życiu. Natomiast samobójca to ktoś, kogo tak mało obchodzi cokolwiek poza nim, że pragnie, by wszystko uległo zagładzie. G. K. Chesterton

Dinesh D'Souza o ideologii bez Boga

Zbrodnie ateizmu zostały popełnione głównie przez nieposkromioną pychę ideologii, która postrzega człowieka a nie Boga jako twórcę wartości. Wykorzystując ostatnie osiągnięcia nauki i technologii, człowiek szuka sposobu na zastąpienie Boga i stworzenie tutaj na Ziemi świeckiej utopii. Oczywiście jeśli jacyś ludzie - Żydzi, właściciele ziemscy, nieprzystosowani albo niepełnosprawni - muszą zostać wyeliminowani aby osiągnąć zamierzoną utopię, to cena jaką ateistyczni tyrani i ich zwolennicy gotowi są zapłacić. W ten sposób potwierdzają oni prawdę wyrażoną przez Fiodora Dostojewskiego: jeśli Bóg nie jest, to wszystko jest dozwolone. Dinesh D'Souza The crimes of atheism have generally been perpetrated through a hubristic ideology that sees man, not God, as the creator of values. Using the latest techniques of science and technology, man seeks to displace God and create a secular utopia here on earth. Of course if some people – the Jews, the landowners, the unfit, or t...

Wielomski o konserwatyzmie radykalnym

Konserwatyzm radykalny jest bowiem nurtem tworzonym przez wybitnych prawicowych myślicieli i filozofów. Zarazem jednak jest całkowicie niezdolny do jakiejkolwiek działalności praktycznej. Jest to znakomita opowieść o legendarnym świecie Tradycji, której już nie ma i nigdy nie będzie. Adam Wielomski

Junger o grzebaniu zmarłych

"Człowiek jest istotą dokonującą pochówków - to jego najistotniejsza oznaka, nawet gdy jak Antygona kładzie na zwłoki jedynie garść ziemi. Humare: humanitas. Na tym zasadza się kultura. Kultura nie jest rezultatem historii, lecz jej początkiem. Tam, gdzie ludzie wzbraniają się przed grzebaniem zwłok i czcią dla zmarłych lub je zaniedbują, świat staje się niesamowity. Jego zanieczyszczenie jest wobec tego zjawiskiem wtórnym. Zapada cisza i narasta lęk jak w komorze grobowej bez świateł." Ernst Jünger, Die Schere (Nożyce) Stuttgart 1990

Nassim Nicolas Taleb o wykładowcach

Jeśli profesor potrzebuje się przygotować by wygłosić wykład, nie idź tam. Ludzie powinni uczyć tego, czego nauczyli się organicznie... lub znaleźć inne zajęcie.  Nassim Nicolas Taleb If the professor needs to prepare to give a class, don't attend. People should only teach what they have learned organically… or get another profession. (note the "needs to"… many here mistook it for should not prepare.)

Tolkien o człowieku w czasie

Narodziliśmy się w mrocznym okresie przeznaczonego nam czasu. Istnieje jednak ta pociecha: inaczej nie poznalibyśmy albo nie kochalibyśmy tak bardzo tego, co kochamy. Pewnie ryba wyjęta z wody jest jedyną rybą, która domyśla się istnienia wody. A my wciąż mamy miecze, z których możemy zrobić użytek. J.R.R. Tolkien

Roger Scrutton o roli religii w społeczeństwach

  "Rdzeniem każdej cultury jest religia. Plemiona mogą przetrwać i rozkwitnąć ponieważ mają bogów, którzy łączą wolę wielu ku jednej wspólnej woli, a także domagają się i otrzymują ofiary poświęcenia, na których opiera się życie społeczne"  Roger Scrutton Obraz: Poświęcenie podczas zimowego przesilenia - Carl Larsson “The core of common culture is religion. Tribes survive and flourish because they have gods, who fuse many wills into a single will, and demand and reward the sacrifices on which social life depends” ~ Roger Scruton

Benedykt XVI o sile klasycznej edukacji

"(...) spoglądając wstecz, wydaje mi się, że kształcenie bazujące na dorobku starożytności greckiej i łacińskiej stanowiło duchową postawę, która odpierała zniewolenie przez totalitarną ideologię (...)" Benedykt XVI

Pratchett o różnych rodzajach ludzi

Na świecie istnieją podobno dwa rodzaje ludzi. Jedni kiedy dostają szklankę dokładnie w połowie napełnioną mówią: „Ta szklanka jest w połowie pełna”. Ci drudzy mówią: „Ta szklanka jest w połowie pusta”. Jednakże świat należy do tych, którzy patrzą na szklankę i mówią: „Co jest z tą szklanką? Przepraszam bardzo... No przepraszam... To ma być moja szklanka? Nie wydaje mi się. Moja szklanka była pełna. I większa od tej!”. Terry Pratchett There are, it has been said, two types of people in the world. There are those who, when presented with a glass that is exactly half full, say: this glass is half full. And then there are those who say: this glass is half empty. The world belongs, however, to those who can look at the glass and say: 'What's up with this glass? Excuse me? Excuse me? This is my glass? I don't think so. My glass was full! And it was a bigger glass!'

Etykiety

Pokaż więcej