Przejdź do głównej zawartości

Posty

Gomez o tolerancji

Tolerować nie znaczy zapomnieć, że to, co tolerujemy, na nic więcej nie zasługuje. Nicolas Gomez Davila

Ernst Junger o pacyfizmie i wojnie

Pacyfizm Wojna jest najgwałtowniejszym zetknięciem narodów. Podczas gdy w handlu i podróży, na igrzyskach i kongresach spotykają się tylko wysunięte czołówki, w czasie wojny całość narodu zna tylko jeden cel: wroga. Niezależnie od tego, jakie idee i zagadnienia poruszały świat, o ich powodzeniu zawsze decydowało krwawe rozstrzygnięcie. Cała wolność przecież, cała potęga i kultura rodziły się w przestrzeni idei, w ciszy, ale broniły się, rozprzestrzeniały lub ginęły wyłącznie przez wojnę. To przez wojnę wielkie religie stają się dobrem całego świata, najbitniejsze rasy wyrastają z podziemnych czeluści do światła, niezliczeni niewolnicy stają się wolnymi ludźmi. Wojna, tak samo jak popęd płciowy, nie jest ludzkim wynalazkiem; jest prawem natury, dlatego nigdy nie uciekniemy od wojny jako przeznaczenia. Nie możemy ignorować jej istnienia, gdyż wtedy wojna nas pożre. [z eseju "Kampf als inneres Erlebnis" - "Walka jako przeżycie duchowe", 1922; począ

Chesterton o głębi katolicyzmu

"Psychoanaliza to spowiedź bez bezpieczeństwa konfesjonału; komunizm to ruch franciszkański bez umiarkowania i równowagi Kościoła; zaś amerykańskie sekty, które przez trzy stulecia ciskały gromy oburzenia na papistowski teatr, odwołujący się do zmysłów, teraz <uatrakcyjniają> swoją liturgię, wyświetlając teatralne filmy i kierując promienie różowego światła na głowę kapłana. Gdybyśmy to my używali promieni różowego światła, nie na kapłana byśmy je kierowali." Gilbert Keith Chesterton

Ernst Junger o małych wspólnotach

Jakim wielkim szczęściem dla nas ludzi jest żyć w małych wspólnotach, pod spokojnym dachem, pośród przyjaznych rozmów i serdecznych pozdrowień rankiem i o zmierzchu  Ernst Junger, Na Marmurowych Skałach (przeł. Wojciech Kunicki)

Bierdiajew o dobru

Dobro jest śmiertelnie nudne, jeśli nie jest twórcze. Chrześcijaństwo to skierowanie całego świata ku człowiekowi, uczynienie człowieka centrum świata. Ideał arystokratyczny wymaga realnego panowania lepszych, demokracja – formalnego panowania wszystkich. Przyczyną zła jest niezrealizowane dobro.

Bierdiajew o utopii

Nie znaliśmy dobrze utopii bądź wyleciały nam z pamięci, zbytnio też opłakiwano niemożliwość ich realizacji. Tymczasem okazały się łatwiejsze do urzeczywistnienia, niż sądzono dawniej. I dziś już co innego nas niepokoi: jak uniknąć ich definitywnej realizacji. Mikołaj Bierdiajew

Bierdiajew o buncie

Całe życie byłem buntownikiem. (…) Byłem buntownikiem nie ze względu na ukierunkowanie myśli w jakimś okresie mego życia, ale z natury. Jestem skłonny do buntowania się. Niesprawiedliwość, przemoc dokonana nad godnością i wolnością człowieka, wywołują we mnie gniewny protest. Mikołaj Bierdiajew

Gomez o arystokracji

Cywilizacja trwa w jakimś państwie dopóty, dopóki zachowują się w nim ślady zwyczajów arystokratycznych. Nicolás Gómez Dávila

Piłsudski o przeszłości

Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości.  Józef Piłsudski

Piłsudski o Polakach

Naród wspaniały, tylko ludzie kurwy. Józef Piłsudski

Piłsudski o zwycięstwie

Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska.  Kto chce, ten może, kto chce, ten zwycięża,  byle chcenie nie było kaprysem lub bez mocy. Józef Piłsudski

Hildebrandt o ewangelizacji

Jeden świątobliwy ksiądz przyciągnie do Chrystusa więcej dusz, zwłaszcza spośród prostych ludzi, aniżeli księża usiłujący zbliżyć się do ludzi przez przyjmowanie postaw, którym brak piętna właściwego ich świętej posłudze" Dietrich von Hildebrandt

Mises o Rewolucji Przemysłowej

Sławne stare opowiadania, powtarzane setki razy, że fabryki zatrudniały kobiety i dzieci, żyjące wcześniej, przed podjęciem pracy w fabrykach, w dostatecznych warunkach, są jednym z największych fałszerstw w historii. Matki, które pracowały w fabrykach nie miały co do garnka włożyć; one nie opuszczały swoich domów i ich kuchni udając się do fabryk, one poszły do fabryk, ponieważ nie miały kuchni, a jeśli je miały, to nie miały w nich czego przyrządzać. Dzieci nie przychodziły do fabryk z wygodnych ochronek. One głodowały i umierały. I całe to gadanie o nie-do-wypowiedzenia okropnościach wczesnego kapitalizmu można obalić przez tylko jedną statystykę: dokładnie w tych latach, w których brytyjski kapitalizm się rozwijał, ściśle w wieku nazwanym Rewolucją Przemysłową w Anglii, w latach od 1760 r. do 1810 r. ludność w Anglii podwoiła się, co oznacza, że setki lub tysiące dzieci – które byłyby umarły w poprzednich czasach – przeżyły i rosły. Ludwig von Mises

Mises o faszyzmie

Nie można zaprzeczyć że faszyzm, i podobne mu ruchy, mające na celu wprowadzenie dyktatury, pełne są najlepszych intencji i ich interwencja uratowała, na razie, cywilizację europejską. Zasługa jaka położył tu faszyzm, będzie wiecznie żyła w historii. Ludwig von Mises

Mises o wolności

Nie ma w naturze niczego, co można by nazwać wolnością. Pojęcie wolności zawsze odnosi się do stosunków między ludźmi. Ludwig von Mises

Etykiety

Pokaż więcej