Przejdź do głównej zawartości

Posty

Junger: warsztat i muzeum

Żyjemy w świecie, który z jeden strony zupełnie przypomina warsztat, z drugiej w całości muzeum.  Ernst Junger Robotnik, tłum. W. Kunicki.

Ernst Junger o epokach upadku

Św. Augustyn o matematykach

Dobry chrześcijanin powinien wystrzegać się matematyków* i tych, którzy głoszą puste nauki. Istnieje niebezpieczeństwo, że matematycy zawarli ugodę z diabłem, aby zaciemnić ducha i pogrążyć człowieka w odmętach piekieł. - Św. Augustyn *ciekawostka: w czasach Augustyna matematykami nazywano astrologów.

Hayek o byciu ekonomistą

Fizyk, który jest tylko fizykiem, może być pierwszej klasy fizykiem i najbardziej wartościowym członkiem społeczeństwa. Ale wybitnym ekonomistą nie może być ktoś, kto jest tylko ekonomistą. Ekonomista, który jest tylko ekonomistą, jest nie tylko skończonym nudziarzem, lecz jest wręcz niebezpieczny. F.A. Hayek

Knut Hamsun o bliskości przyrody

 Gwieździste niebo, szum lasu, samotność, wielki śnieg, majestat Ziemi i tym co było ponad nią wypełniało go głęboką pobożnością wiele razy dziennie" - Knut Hamsun “The starry sky, the soughing of the forest, the solitude, the big snow, the majesty of the earth and what was above the earth filled him with a deep devoutness many times a day.” — Knut Hamsun, Growth of the Soil

Heydel o spojrzeniu na rzeczy małe

Dobrze jest czasem zsiąść z wielkiego konia abstrakcji i syntez i z lupą w ręce popatrzeć, jak się tam na dole buduje Polskę z kamyczków dobrej woli, idealizmu i zapału. Adam Heydel http://mises.pl/blog/2013/03/15/heydel-straszne-dzieci/ 

Evola o odzyskaniu człowieczeństwa

Bez żadnych liczących się sił politycznych sprzeciwiających się przekształceniu naszego świata w uniwersalne targowisko, konflikt naszych czasów jest walką o odzyskanie człowieczeństwa w powiększającym się sztucznym świecie. Jest to jedyna walka, jaka jeszcze ma sens z tradycyjnego punktu widzenia. Juliusz Evola “The Metaphysics of War”

Evola o Ameryce

Ameryka... stworzyła "cywilizację", która reprezentuje dokładne przeciwieństwo starożytnej europejskiej tradycji. Wprowadziła religię działania i produktywności; postawiła za cel zysk, wielką przemysłową produkcję i mechaniczne, widoczne i ilościowe osiągnięcia ponad wszystko inne. Stworzyło to bezduszną wspaniałość czysto technologicznej i kolektywnej natury, pozbawioną wszelkiego transcendentalnego tła, wewnętrznego świata i czystej duchowości. Ameryka zbudowała społeczeństwo, gdzie człowiek staje się zaledwie instrumentem produkcji i materialnej produktywności wewnątrz konformistycznego społecznego konglomeratu. Juliusz Evola

Burke o Francji

We Francji znajduje się bank depozytowy i bank emisyjny wszelkich zgubnych idei formułowanych we wszystkich krajach.  Edmund Burke (tłum. Agnieszka Wincewicz-Price) źródło: Teologia Polityczna

Edmund Burke o możliwości pojednania z Rewolucją

Nigdy nie uważałem, że moglibyśmy pojednać się z tym systemem, ponieważ powodem naszej wojny z nim nie była rywalizacja, ale on sam. W moim rozumieniu nie walczyliśmy z działaniami systemu tylko z samym faktem jego istnienia, przekonani, że jego istnienie jest równoznaczne z jego wrogim usposobieniem. Edmund Burke (tłum. Agnieszka Wincewicz-Price) źródło: http://www.teologiapolityczna.pl/edmund-burke-o-duchu-i-naturze-rewolucji-francuskiej-w-odniesieniu-do-innych-krajow

Wilhelm Röpke o centralizacji

"Ciągle mamy do czynienia z tendencją, która każe na każdy występujący problem reagować ucieczką do urzędowego regulowania - w Europie w szczególnie absurdalnej formie, by dla nierozwiązywalnego na poziomie narodowym problemu oczekiwać jego rozwiązania od urzędu międzynarodowego - i za fasadą gospodarki rynkowej wymuszać rozwój w kierunku biurokratycznego skostnienia i wszech władzy państwa. Pozostaje skłonność, aby w imię gospodarczo-socjalnego bezpieczeństwa przekazywać państwu coraz więcej zadań i co za tym idzie nakładać na podatnika coraz nowsze ciężary." Wilhelm Röpke, 1958: Jenseits von Angebot und Nachfrage, wyd. Düsseldorf 2009, s. 51 „Es bleibt der Hang, vor jedem auftauchenden Problem in die behördliche Regelung zu flüchten – in Europa in der besonders absurden Form, für ein auf nationaler Stufe sich als unlösbar erweisendes Problem die Lösung auf internationaler Stufe von supranationalen Behörden zu erwarten – und hinter der Fassade der Marktwirtschaft die Ent

Jan Cyraniak o chrześcijaństwie

Chrześcijaństwo to trollowanie świata antyświatyzmem  Jan Cyraniak

Aleksander Rustow o rewolucji w wieku XIX

Zadowalający efekt mechanizmu rynkowego zawdzięczamy spełnieniu pewnych społecznych warunków wstępnych, a nie jemu samemu. Tylko w ten sposób interes jednostki i ogółu mogą się zharmonizować. Inaczej byłaby to jałowa koincydencja. (...) XIX w. odziedziczył po poprzedniej epoce fundusz wartości etycznych i chrześcijańskich, co wraz z pokojowym Pax Britannica umożliwiło narodowy i międzynarodowy handel. (...) Zabrakło jednak wartości i pokoju, a cały liberalizm okazał się nie więcej, jak pustą ideologią. A. Rüstow

Sołżenicyn o pamięci

Lud, który już dłużej nie pamięta, utracił swoją historię i swoją duszę. Aleksander Sołżenicyn A people that no longer remembers has lost its history and its soul. — Aleksandr Solzhenitsyn

Etykiety

Pokaż więcej