Przejdź do głównej zawartości

Posty

Bolesław Piasecki o pracy

"Praca jest wynikiem konieczności zewnętrznej. Twórczość jest wynikiem konieczności wewnętrznej. Przed każdym człowiekiem stoi wybór – tworzyć czy tylko pracować." Bolesław Piasecki

Scruton o wolności

Sfera wolności jest sferą odpowiedzialności, w której ludzie płacą za swoje swobody, rozliczając się za sposób ich użycia. Roger Scruton

Abp Sheen o kondycji człowieka

Nie pochodzisz od psów, lecz możesz stać się jak pies; nie ewoluowałeś od zwierzęcia, lecz możesz upaść do jego poziomu. Mniej przypominasz zmartwychwstałą małpę niż upadłego anioła. Nigdy nie znajdowałeś się niżej niż teraz; kiedyś znajdowałeś się wyżej. Bardziej przypominasz wydziedziczonego króla niż wyniesione na tron zwierzę; twój złoty wiek miał miejsce w przeszłości, więc nie należy się go spodziewać w ciągu następnych dwudziestu lat. Abp Fulton J. Sheen

Kuehnelt-Leddihn o chrześcijańskim kosmopolityzmie

Czy katolicki chrześcijanin, wyznający "Wiarę Powszechną" jest kosmopolitą? Z pewnością, ale tylko wtedy, kiedy słowo to nie oznacza żałosnego wykorzenienia z własnego narodu. W żadnym razie nie jest on wówczas sprzeczny z patriotyzmem, ani z poczuciem więzi z własnym narodem czy to w kraju, czy na obczyźnie. Ów chrześcijański kosmopolityzm nie przeszkadza także w tym, aby uznawać różnice pomiędzy narodami i rasami. Na tym naszym kochanym świecie nie należy podciągać wszystkiego pod jeden strychulec. Także w obrębie samej Europy zachować trzeba jej różnorodność. Wolno nawet nosić w sercu miłość do dwóch krajów i dwóch narodów (do jednego większą, do drugiego mniejszą). Tak było w moim przypadku z Węgrami, których języka się nauczyłem i gdzie również zdobyłem moje stopnie akademickie. Jako katolicy nie mamy lokalnej religii, ale wyznajemy religię uniwersalną, która winna panować na całej Ziemi. Skała Piotrowa stoi wysoko wzniesiona dla całego świata, którego różnorodność je...

Benedykt XVI o samorealizacji

Wcielenie i krzyż przypominają nam, że pełna realizacja polega na podporządkowaniu naszej ludzkiej woli woli Ojca. W ogołoceniu samych siebie ze swojego egoizmu, aby napełnić się miłością, Bożym miłosierdziem i stać się w ten sposób naprawdę zdolnymi do miłowania innych. Benedykt XVI

Junger o defensywnej naturze mieszczaństwa

Mieszczanin z góry czuje się skazany na obronę, przy czym mury zamku i mury miasta wyrażają różnicę jaka zachodzi między ostatnim a jedynym azylem. To również wyjaśnia, dlaczego stan adwokacki od samego początku odgrywa w polityce mieszczańskiej istotną rolę oraz dlaczego w wojnach między narodowymi demokracjami trwają spory o to, kto jest ofiarą agresji. Lewica to ręka obrony.  Ernt Junger "Robotnik", str.48 tłum. Wojciech Kunicki

abp Sheen o mylnym rozumieniu Kościoła

 "Nie ma nawet stu osób w Ameryce, które by nienawidziły Kościół Katolicki. Są natomiast miliony tych, którzy nienawidzą to, co mylnie uważają za Kościół Katolicki. abp. Fulton J. Sheen

Scrutton o miejscu odpoczynku

Jeżeli żyjemy obecnie w warunkach hiper-mobilności, w których nikt nie zapuszcza korzeni na dłużej, czy wystarczająco głęboko, by cieszyć się znaczeniem słowa dom, nie może dziwić to, że żyjemy również w warunkach intensywnej nostalgii. Bezustannie poszukujemy miejsca odpoczynku, schronienia przed zmianą, stresem i tymczasowością, szukamy stanu, w którym będziemy „przywróceni samym sobie”. – Roger Scruton

Pratchett o kobietach z Lancre

W Lancre zawsze rodziły się mocne, zdrowe kobiety. Lancrański farmer potrzebował żony, która bez trudu własnym fartuchem zatłucze wilka na śmierć, gdy spotka go podczas wycieczki do lasu po drewno. I chociaż całowanie początkowo ma więcej uroku od gotowania, porządny lancrański chłopak, szukający narzeczonej, ma w pamięci ojcowską radę, że pocałunki z czasem tracą na znaczeniu, natomiast kuchnia z latami staje się coraz lepsza. Dlatego swoje zaloty kieruje raczej ku tym rodzinom, które wyraźnie zdradzają tradycję dobrego jedzenia. Terry Pratchett

Raport gen. François Westermanna po pacyfikacji Wandei

Nie ma już Wandei, obywatele republikanie. Wraz ze swymi kobietami i dziećmi zginęła pod naszą wolną szablą. Grzebię ją w bagnach i lasach Savenay. Zgodnie z rozkazami, któreście mi dali, miażdżyłem dzieci kopytami koni, masakrowałem kobiety, które – przynajmniej te właśnie – nie będą już rodzić bandytów. Nie mam na sumieniu wzięcia chociażby jednego jeńca. Tępiłem wszystkich... Moi huzarzy mają przy końskich ogonach strzępy bandyckich sztandarów. Drogi są zasłane trupami. Jest ich tyle, że w wielu miejscach tworzą piramidy. Bez przerwy rozstrzeliwuje się w Savenay, ponieważ ciągle przybywają bandyci chcący się poddać... My nie bierzemy jeńców; trzeba by im było dawać chleb wolności, litość zaś to nie rewolucyjna sprawa. Generał François Joseph Westermann, fragment raportu dla Komitetu Ocalenia Publicznego, 24 grudnia 1793 r.

Chesterton o rzadkości ludzi głupich

Na początku dwudziestego stulecia tylu się namnożyło mądrych ludzi, że nie było gdzie szpilki wetknąć. Byli tak pospolici, że człowiek głupi stał się rzadkim wyjątkiem, toteż gdy takiego wyszukano, tłumy szły za nim na ulicy, chroniono go jak bezcenny skarb i powierzano mu jakieś wysokie stanowisko w rządzie. G.K. Chesterton

Feliks Koneczny o prawdziwym monoteizmie

"Oczywiście ani lokalna, ani plemienna religia nie może być prawdziwą. Prawdziwy monoteizm głosi Boga jednego, jedynego wszem wobec ludom i każdemu z nich z osobna wspólnego, wszystkim jednakowego: toteż istnieć może tylko w religii uniwersalnej." Feliks Koneczny

Nicolás Gómez Dávila o upadku cywilizacji

"Przemoc nie jest konieczna, by zniszczyć cywilizację. Każda cywilizacja ginie z powodu obojętności wobec unikalnych wartości jakie ją stworzyły." - Nicolás Gómez Dávila

Cat-Mackiewicz o dwóch koncepcjach polskiej polityki

Dwie koncepcje polskiej polityki posiądzie ten dramatyczny dla nas wiek XVII, ostatni wiek polskiej ofensywy politycznej. Koncepcja pierwsza to Zygmunt III–Żółkiewski, koncepcja druga to Władysław IV–Ossoliński. Obie koncepcje szły w kierunku rozwalenia jedności rosyjskiej wielko- i mało-Rosji. Ukraińska koncepcja Władysława załamała się o tępy opór ówczesnej endecji. Oswobodzenie południowej słowiańszczyzny toż to plan skradziony Ossolińskiemu z XVII wieku przez Katarzynę II, przez Romanowów XIX w. Polska, Ukraina, Bałkan – szeroko dla lotu zrywał skrzydła orzeł Władysława IV. Ale zapominamy często, że nie tylko przez Ukrainę rozbijała Polska groźne, straszne dla swojej niepodległości widmo wielikoj i małoj Rusi samodzierżawia. Na początku XVII w. gdy Żółkiewski tworzył sekundogeniturę tronu polskiego w Moskwie – Polska przystępowała do tego zadania od tamtej, wielkorosyjskiej strony. Znamy w dziejach polskich nie tylko ofensywę na Kijów, lecz i ofensywę na Moskwę. Stanisław...

x. Klimek o górach

"Czasami ciężko jest kogoś wyciągnąć w góry, ale już po kilku dniach, jeszcze trudniej jest wracać w doliny." x. Andrzej Antoni Klimek

Etykiety

Pokaż więcej