Przejdź do głównej zawartości

Posty

Jak to jest żyć w strachu?

Ciekawe doświadczenie, żyć w strachu, czyż nie? Tak właśnie czuje się niewolnik. Roy Batty (Phillip K. Dick Blade Runner )

Widziałem rzeczy...

Widziałem rzeczy, którym wy ludzie nie dalibyście wiary. Statki w ogniu sunące ku ramionom Oriona. Oglądałem promienie kosmiczne błyszczące w ciemnościach blisko wrót Tannhausera. Wszystkie te chwile znikną w czasie jak łzy na deszczu. Czas umrzeć. Roy Batty (Blade Runner)

Muir o samotnych podróżach

Jedynie wyprawiając się samotnie w ciszy i bez bagażu człowiek może dotrzeć do serca dziczy. Wszystkie inne podróże to głównie pył, hotele, bagaże i gadanina. John Muir

Kuehnelt-Leddihn o instytucjach międzynarodowych

Zawsze istniały dyplomatyczne, gospodarcze, kulturalne i inne więzi między różnymi krajami. Dzisiaj mamy dodatkowo wiele instytucji międzynarodowych. Niektóre z nich są pożyteczne, niektóre nie, inne wręcz szkodliwe. Czerwony Krzyż i Światowa Unia Pocztowa są przykładami pożytecznych organizacji. Istnieją jednak również i takie np. jak ONZ, które dążą do utworzenia rządu światowego. Rząd taki byłby zagrożeniem dla narodowych i lokalnych kultur, tradycji, wartości i doprowadziłby do pozbawienia mniejszych i większych narodów ich własnego oblicza i kulturowych odrębności. Skutkiem niwelatorskiej działalności rządu światowego byłaby cywilizacyjna martwota. To samo odnosi się do rządu ogólnoeuropejskiego Erik von Kuehnelt-Leddihn

Lind o wielości rzeczywistości

Pierwszą zasadą chrześcijaństwa a także pierwszą zasadą cywilizacji zachodniej jest, że istnieje i może istnieć tylko jedna rzeczywistość. Jeśli istniałoby więcej rzeczywistości, wówczas stracilibyśmy zarówno Jerozolimę jak i Ateny. Jeśli może istnieć więcej niż jedna rzeczywistość, może również istnieć więcej niż jeden Bóg, co prowadzi do upadku Jerozolimy i monoteizmu. Jeśli może istnieć więcej niż jedna rzeczywistość, to co jest logiczne w jednej może nic nie znaczyć w innych, gdzie logika jako tako może nie istnieć; w ten sposób upadają Ateny i rozum. Wszystkie rzeczy są w istocie względne, tam gdzie mnożą się rzeczywistości. William S. Lind The first Christian principle, and the first principle of Western civilization, is that there is and can be only one reality. If there can be multiple realities, we lose both Jerusalem and Athens. If there can be more than one reality, there can be more than one God; so falls Jerusalem and monotheism. If there can be more than one

Benoist o Europie

"Wierzę głęboko w zjednoczoną Europę, zachowującą swoje zróżnicowanie, w Europę narodów i regionów. Obchodzimy właśnie pięćsetną rocznicę odkrycia Ameryki, myślę, że jest już najwyższy czas, aby o niej zapomnieć. Zapomnieć o Ameryce oznacza przywrócić perspektywę zakorzenienia w czasie, która nas głęboko odróżnia od Stanów Zjednoczonych z ich mistyką przestrzeni. Oznacza to powrót do wymiaru historycznego, do korzeni, do sztafety pokoleń. Zapomnieć o Ameryce oznacza przywrócenie świadomości istoty polityki, której Amerykanie zupełnie nie posiadają, nie wiedzą, że polityka nie jest zwykłym dodatkiem do moralności, prawa czy ekonomii. Zapomnieć o Ameryce oznacza wyjście z dominującej filozofii współczesnego świata: filozofii utylitaryzmu. Człowiek nie żyje na ziemi, aby się bogacić, ale aby osiągnąć wyższy wymiar egzystencji, taki stan ducha, który jest nieosiągalny dla Amerykanów."  Alain de Benoist

Gaiman o pieśniach

‎"Ludzie przybierają kształty otaczających ich pieśni i historii, zwłaszcza jeśli nie mają własnych pieśni."  Neil Gaiman

Houellebecq o Lovecrafcie

Howard Phillips Lovecraft jest wzorem dla każdego, kto chciałby się dowiedzieć, jak zmarnować życie i, ewentualnie, stworzyć jakieś dzieło. Przy czym, gdy chodzi o punkt drugi, rezultat nie jest gwarantowany.  Michel Houellebecq

Houellebecq o metropoliach

Na przecięciu dróg komunikacyjnych człowiek zbudował gigantyczne i brzydkie metropolie, gdzie każdy, zamknięty w anonimowym mieszkaniu w budynku nieróżniącym się niczym od innych, absolutnie wierzy, że jest centrum świata i miarą wszechrzeczy. Michel Houellebecq 

Carl Gustaw Jung o katolikach i protestantach

"W moim zawodzie spotkałem w kilku wypadkach ludzi, którzy mieli tego rodzaju doświadczenie i którzy ani nie chcieli, ani nie mogli podporządkować się autorytetowi kościoła. Musiałem towarzyszyć im w ich kryzysach i bolesnych konfliktach, w ich lęku przed obłędem, w rozpaczliwym szamotaniu i depresjach, groteskowych i strasznych zarazem. Jestem więc całkowicie przekonany o nadzwyczajnym znaczeniu dogmatu i rytuału, rozumianych przynajmniej jako metody higieny psychicznej. Jeśli pacjent jest praktykującym katolikiem, radzę mu nieodmiennie, by poszedł do spowiedzi i przyjął komunię, aby uchronić się przed bezpośrednim doświadczeniem, które łatwo mogłoby stać się dlań czymś ponad jego siły. Z protestantami sprawa nie jest zazwyczaj tak prosta, ponieważ dogmat i rytuał stały się dla nich czymś tak bladym i słabym, iż w poważnym stopniu straciły swą efektywność. Z reguły nie dysponują oni także spowiedzią, pastorzy protestanccy zaś podzielają powszechną niechęć do problemów psychol

Stasiuk o miejscach nieokreślonych

Dobrze jest żyć w krainach nieoczywistych, ponieważ ich granice zawierają w sobie więcej przestrzeni, niż wskazuje geografia. To są otchłanie nieznanego, to jest nieskończona dal domysłów, uciekający horyzont wyobrażeń i fatamorgana słodkich przesądów, którym nigdy nie sprosta rzeczywistość. Andrzej Stasiuk

C.S. Lewis o dyktatorach

"Pamiętacie, jak jeden z greckich Dyktatorów wysłał swojego posła do drugiego Dyktatora, by prosić go o radę w sprawie zasad rządzenia. Drugi Dyktator zaprowadził posła na pole, na którym rosło zboże, i tam odcinał trzciną wierzchołek każdego źdźbła wyrastającego około cala ponad ogólny poziom". C.S. Lewis

Schmitt o lizaniu butów Wschodowi i Zachodowi

Ci, którzy liżą buty Zachodowi, ogłaszają barbarzyńcami i potworami tych, którzy liżą buty Wschodowi. Liżący lakierki odczuwa wyższość nad liżącym walonki. To wszystko nazywa się bezwstydnie wyzwoleniem. Kaliban ma teraz nowego pana i wolno mu swojego zabitego pana i wszystkich wrogów obecnego pana lżyć, korzystając z pełnej wolności prasy i wolności słowa. Cóż za postęp Carl Schmitt  (tłum. Tomasz Gabiś)

Christopher McDougall o biegu

Kiedy poczytasz podania zawarte w folklorze i mitologii, w każdego rodzaju micie, każdego rodzaju opowieści, bieganie zawsze łączy się z wolnością, żywotnością, pełnią młodości i wiecznego wigoru. Tylko w naszych czasach bieganie stało się związane ze strachem i bólem.  Christopher McDougall  

Etykiety

Pokaż więcej