Przejdź do głównej zawartości

Posty

Sienkiewicz o wolności

“Biada narodom, które kochają więcej wolność niż ojczyznę!” Henryk Sienkiewicz

Sienkiewicz o lewicy i prawicy

„Lewicę od prawicy różni wszystko, włącznie ze stosunkiem do działań arytmetycznych: Prawica lubi dodawać i mnożyć. Lewica odejmować i dzielić...po równo!” Henryk Sienkiewicz

kard. Wyszyński o pragnieniu wielkości

"Naród, który nie wierzy w wielkość i nie chce ludzi wielkich, kończy się. Trzeba wierzyć w swą wielkość i pragnąć jej." ks. kard. Stefan Wyszyński

Vincenz o Europie Środkowej

Jeśli obszar środkowoeuropejski nie zespoli swych członów na podstawie jak gdyby federacji duchowej i kulturalnej (...) każdy z jego członów z konieczności stanie się z czasem pobocznym terenem któregoś z większych obszarów. W razie zaś zbliżenia każdy człon może zachować swą odrębną fizjonomię i wzmocnić się znacznie przez wahadłowanie jeszcze w innym niże dotąd kierunku. Wydaje się, że tendencje Jagiellonów szły instynktownie w tym kierunku. Stanisław Vincenz O książkach i czytaniu, 1942 r.

Hesse o drzewach

"Drzewa to sanktuaria. Kto wie jak do nich przemawiać, kto wie jak ich słuchać, może poznać prawdę. Nie głoszą one nauk i gotowych recept, uczą niezłomnego, starożytnego prawa życia" Herman Hesse "Trees are sanctuaries. Whoever knows how to speak to them, whoever knows how to listen to them, can learn the truth. They do not preach learning and precepts, they preach undeterred by particulars, the ancient law of life." - Hermann Hesse, Wandering

bp Pelczar o obowiązkach każdego obywatela

"Każdy obywatel dla rozwoju swej ludzkiej osobowości ma prawo i obowiązek pełnić dobre uczynki; nie może go w tym wyręczyć urzędnik i państwo." św. bp Józef Sebastian Pelczar

Junger o źródle osaczenia człowieka

„Niewiarygodne osaczenie człowieka zostało przygotowane dawno temu przez teorie, które powstały w celu dania nieskazitelnie logicznego wyjaśnienia dla świata i maszerowały ramię w ramię z rozwojem technologicznym.” Ernst Junger

Junger o anarsze

"Anarcha jest samotnikiem, jest samotnym myśliwym wędrującym po bezdrożach chaosu, Anarcha to samotny wilk - nie potrzebuje wyznawców, obca jest mu i wstrętna mentalność stada"    Ernst Jünger

Jaques Tati o amerykańskich reklamach

Kiedy widzisz ludzi w amerykańskiej telewizji, sposób w jaki się wyrażają, poruszają, w jaki noszą ubrania, peruki- wszyscy mają peruki, widzisz ich - nic nie jest prawdziwe. To dlatego to co oni tworzą nie jest ciepłe czy naturalne. Widać te ogromne ilości kremu umieszczanego w reklamach. Oglądałem reklamy od 9 do 11.30 rano i widziałem tylko krem. Był wszędzie: krem na chlebie, krem na butach, krem na twarzy, krem na ziemniakach, krew do brudzenia - krem czekoladowy, który wygląda jak nie wiem co. O 12.30 miałem spotkanie obiadowe i powiedziałem: "Ja nie żartuję, nie mogę niczego przełknąć". Jaques Tati When you see people on American television, the way they speak and move and wear their clothes, their wigs — they all have wigs, you can see them — nothing is real. That’s why what they create isn’t warm, or natural. When you see all that cream they put in the commercials — I watched from 9 A.M. to 11:30 and I saw only cream, everywhere: cream on the bread,

Evola o Amerykanach

Przypisywana Amerykanom jako zaleta „otwartość umysłu” stanowi odbicie ich wewnętrznej nijakości. Podobnie sprawa wygląda z ich „indywidualizmem”. Indywidualizm i osobowość to dwie różne rzeczy: ten pierwszy należy do bezkształtnego świata ilości, zaś osobowość znajduje się w domenie jakości i hierarchii. Amerykanie są żywym zaprzeczeniem kartezjańskiego „myślę, więc jestem”: nie myślą, a mimo to są. Ich prymitywnym umysłom brak charakterystycznego rysu, co sprawia, iż podatni są na wszelkie formy standaryzacji. Juliusz Evola

Ernst Junger o konkurencji

Tutaj szczególną rolę odgrywa wygaszenie wolnej konkurencji. Wprowadza ono osobliwą paralelę. Konkurencja, jak sama nazwa wskazuje, jest odpowiednikiem wyścigu, w którym najzwinniejszy zdobywa nagrodę. Kiedy jej zabraknie, pojawia się niebezpieczeństwo życia na koszt państwa, podczas gdy niezmiennie trwa konkurencja zewnętrzna, zawody między państwami. W tę pustkę wkrada się terror. Oczywiście, jego nadejście umożliwiają już inne warunki: tutaj objawia się jedna z przyczyn, które umożliwiają mu trwanie. Ów pęd, który przedtem był wynikiem powszechnie trwającego wyścigu, musi teraz przerodzić się w strach. Tamta sytuacja trwała pod wysokim ciśnieniem, tutaj czynnikiem jest próżnia. Tam to zwycięzca nadawał tempo, tutaj czyni to każdy, komu powodzi się gorzej. Z drugą sytuacją wiąże się odczuwana przez państwo konieczność poddawania części populacji ciągłej interwencji. Choć życie wypełnia szarość, może ona być znośna dla tego, który przed sobą widzi tylko ciemność, absolutną cz

Toynbee o wpływie chrześcijaństwa

W tym zaiste bardzo krótkim okresie mniej niż 2 tysięcy lat, chrześcijaństwo odpowiada za powstanie większej ilości duchowych efektów w świecie niż w porównywalnym okresie czasu zostało stworzonych  przez jakikolwiek znany historii ruch duchowy. Arnold Toynbee In this really very brief period of less than 2,000 years Christianity has, in fact, produced greater spiritual effects in the world than have been produced in a comparable space of time by any other spiritual movement that we know of in history.

Toynbee o Rzymie

W momencie, gdy państwa naszego świata legły już na pogrzebowym stosie jako ofiary własnych bratobójczych waśni i zamieszek, otrzymały nagle w prezencie rzymskie zwierzchnictwo i natychmiast znowu odżyły. Arnold Toynbee

Toynbee o ślepym torze historii

Na ślepym torze historii często panuje największy ruch. Arnold Toynbee

Mickiewicz o sądzeniu innych

Uważcie jeszcze tę tajemnicę: Iż kto bardzo surowie potępi bliźniego za błąd jaki, albo za lękliwość, albo za opieszałość, albo za niestałość, tedy sam pewnie w ten błąd wpadnie i sądzony będzie od drugich. Adam Mickiewicz

Etykiety

Pokaż więcej