Przejdź do głównej zawartości

Posty

Jan Cyraniak o chrześcijaństwie

Chrześcijaństwo to trollowanie świata antyświatyzmem  Jan Cyraniak

Aleksander Rustow o rewolucji w wieku XIX

Zadowalający efekt mechanizmu rynkowego zawdzięczamy spełnieniu pewnych społecznych warunków wstępnych, a nie jemu samemu. Tylko w ten sposób interes jednostki i ogółu mogą się zharmonizować. Inaczej byłaby to jałowa koincydencja. (...) XIX w. odziedziczył po poprzedniej epoce fundusz wartości etycznych i chrześcijańskich, co wraz z pokojowym Pax Britannica umożliwiło narodowy i międzynarodowy handel. (...) Zabrakło jednak wartości i pokoju, a cały liberalizm okazał się nie więcej, jak pustą ideologią. A. Rüstow

Sołżenicyn o pamięci

Lud, który już dłużej nie pamięta, utracił swoją historię i swoją duszę. Aleksander Sołżenicyn A people that no longer remembers has lost its history and its soul. — Aleksandr Solzhenitsyn

Christopher Dawson o najbardziej trwałych dziełach człowieka

Świątynie bogów są najbardziej trwałymi dziełami człowieka Christopher Dawson The temples of the gods are the most enduring works of man. — Christopher Dawson

Roger Scrutton o religii

http://www.roger-scruton.com/ Religia jest osoczem kultury. Dostarcza jej zasobów symboli, opowieści i doktryn, które umożliwiają nam komunikowanie na temat własnego przeznaczenia. Przez święte teksty i liturgie formuje stały punkt, do którego zwracać się może poeta i krytyk - język bliski przeciętnym wyznawcom jak i poetom, którzy zmuszeni są do ciągłej konfrontacji nowych warunków życia w następstwie wiedzy i życia w upadłym świecie. Roger Scrutton pisząc o T.S. Eliocie Religion is the lifeblood of a culture. It provides the store of symbols, stories and doctrines that enable us to communicate about our destiny. It forms, through the sacred texts and liturgies, the constant point to which the poet and the critic can return — the language alike of ordinary believers and of the poets who must confront the ever-new conditions of life in the aftermath of knowledge, of life in a fallen world. --- Roger Scruton, writing about T.S. Eliot, h/t Vox Nova

Św. Tomasz z Akwinu o ludziach pozbawionych poczucia humoru

Ludzie bez poczucia humoru, którzy nigdy nie mówią niczego zabawnego i są niemili wobec tych, którzy mówią, to ludzie źli, zrzędliwi i prymitywni. Św. Tomasz z Akwinu

Junger o prowadzeniu śmiałego życia

Należy wieść życie jak najbardziej śmiałe i szalone, swobodne i pełne niebezpieczeństw, ekscentryczne i urozmaicone aż do granic możliwości, tylko wtedy można się nim naprawdę cieszyć. Ernst Junger (dziennik wojenny, wpis z 1 lipca 1917 r.)

Ernst Jünger został katolikiem

Erik von Kuehnelt Leddihn: „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu“ Pisarz Ernst Jünger został katolikiem Zasmuciła mnie wiadomość o śmierci Ernsta Jüngera, u którego często gościłem i z którym prowadziłem regularną korespondencję. Od dawna już stał blisko naszej wiary i chciał nawet ochrzcić swojego syna Ernsta po katolicku, chociaż przeszkodziła mu w tym jego pierwsza żona. Sam zostałem wspomniany w jego dzienniku „Siebzig verweht” z lat 1981-1985 w związku z pojęciem Niepokalanego Poczęcia, które rozumiał mylnie (jak większość katolików zresztą). Żarliwie modliłem się o jego nawrócenie, które w końcu nastąpiło w 1996 roku, choć nie zostało podane do wiadomości publicznej. Oczywiście otrzymał godny katolicki pochówek. Był błyskotliwym człowiekiem. Uważałem go za największego niemieckiego pisarza, choć we Francji (gdzie zwykle nazywano go prostu „E.J.”) cieszył się być może jeszcze większą sławą i uznaniem niż w Niemczech. Przed wybuchem I wojny światowej wstąpił do Legii Cudzoziemski

Własow o przezwyciężeniu siebie

 Krew twoich ojców, w twoich własnych żyłach zmieniła się w wodę. Nie musisz być tak silny jak oni. Nie mogąc posmakować goryczy ani radości ich życia, spoglądasz na swoje własne anemiczne jestestwo przez szklaną soczewkę. Twoja skóra wyschnie, twoje mięśnie staną się słabe, nuda wyżre twoje ciało pochłaniając pożądanie. Myśl zastygnie w twojej czaszce a przerażenie będzie spoglądać na ciebie z drugiej strony lustra. Przezwycięż siebie samego, ja drżę, ja kipię, ja zbieram się w sobie i osiągam niemożliwe. Jurij Własow

Żeromski o manii demokratycznej

    "Sprawiła to owa mania demokratyczna, owo pożądanie fraka, owa ambicja hołoty, domaganie się praw bez żadnych zasług." Stefan Żeromski, Syzyfowe prace

Aleksander Rüstow: geneza neoliberalizmu

"Panie i Panowie! Otwieram 15. Sympozjum Stowarzyszenia Społeczna Gospodarka Rynkowa pt. "Co ważniejsze jest od gospodarki?" i witam was serdecznie. Wasze liczne przybycie potwierdza już, że jesteście zdania, że istnieją rzeczy, które "są ważniejsze od gospodarki i że jesteście dogłębnie o tym przekonani. Odkąd nasze stowarzyszenie tylko istnieje i odkąd wyznawanemu przez nie neoliberalizmowi wciąż i wciąż czyni się nam zarzut, że przeceniamy gospodarkę i jakoby czynimy ją centrum ludzkich spraw, i że o człowieku myślimy jak o człowieku merkantylnym. Ten zarzut jest, jak pokażemy, niesprawiedliwy i nieuprawniony. Ale naturalnie każdy nieuprawniony zarzut ma jakiś powód i jakąś genezę. Przy tym zrzucie dowód powstania jest relatywnie łatwy. Tzw. "paleoliberalizm", tzn. ten gospodarczy liberalizm, który powstał w połowie XVIII w. i który dominował w wieku XIX, w rzeczy samej miał zwolenników, wobec których owy zarzut był słuszny. To, że dzisiejsi przeds

C.S. Lewis o oddawaniu honoru królom

Kiedy ludziom zabroni się oddawać honory królowi, wówczas zamiast nich zaczynają oni honorować milionerów, atletów i gwiazdy filmowe, a czasami nawet prostytutki i gangsterów. C.S. Lewis Where men are forbidden to honour a king they honour millionaires, athletes or film stars instead: even famous prostitutes or gangsters.   C.S. Lewis

Junger o godzinie śmierci

"Stoimy w północy historii, wybiła dwunasta i spoglądamy w przód, w ciemność, w której zarysowują się rzeczy przyszłe. Temu spojrzeniu towarzyszy groza, ciężkie przeczucia. To jest godzina śmierci, ale również godzina narodzin. Rzeczy, które widzimy lub o których sądzimy, że je widzimy, nie mają jeszcze nazw, są bezimienne." Ernst Junger

Hoppe o naturalnym porządku

"Naturalny porządek kształtuje się bez udziału państwa. Liderzy społeczności wyłaniają się samoistnie. Sołtysem zostaje największy posiadacz ziemski lub najbardziej przedsiębiorczy z gospodarzy. Ale sołtys nie jest jedynym autorytetem na wsi. Wielu mieszkańców poddaje się wpływom proboszcza. Dla jednych największym autorytetem jest nauczyciel, dla innych - lekarz. Owe ośrodki władzy współdziałają ze sobą i kontrolują się nawzajem. Stają się rozjemcami, doradcami. Nikt z wymienionych nie ma monopolu decyzyjnego, który jest nieusprawiedliwiony. Gdy pojawia się monopol, rodzą się konflikty. Monopol władzy jest największym złem, tak jak monarchia absolutna była złem absolutnym". Hans-Hermann Hoppe (w wywiadzie dla Tomasza Teluka)

Kuehnelt-Leddihn o wyzwaniach państwa niemieckiego

Wyzwania, przed jakimi stanęło państwo niemieckie w 1919 roku, były ogromne. Ale żaden naród (i jego pojedynczy członkowie) nie powinien na zawsze tracić ducha dlatego, że w określonym momencie dziejowym nie zdał politycznego i moralnego egzaminu. Erik Kuehnelt-Leddihn   (tłum. Tomasz Gabiś)

Etykiety

Pokaż więcej